
Drijvende bok Walcheren naar Rusland in 1949
Niet de wederopbouw in naoorlogse het Nederland werd de bestemming van de drijvende bok Walcheren van de Kon. Mij De Schelde. De koper was gevestigd in Rusland, maar daar werd de bok niet afgeleverd.
Niet de wederopbouw in naoorlogse het Nederland werd de bestemming van de drijvende bok Walcheren van de Kon. Mij De Schelde. De koper was gevestigd in Rusland, maar daar werd de bok niet afgeleverd.
de medewerkers van het archief stellen zich graag voor. Dit keer José de Bree, die alles weet van 'Metamorfoze projecten'.
In de beeldbank van het Zeeuws Archief zijn duizenden foto’s opgenomen, vaak met een juiste maar slechts summiere omschrijving. Het verhaal achter de foto zoals die van de Etna blijft dan onbekend.
Wat is er zoal te vinden in de archieven van de rechtsvoorgangers van Waterschap Zeeuws Vlaanderen, zoals van De Drie Ambachten, Het Vrije van Sluis, Hulster Ambacht en alle voorgangers?
Vlissingen heeft een relatie met de marine die teruggaat tot in de zestiende eeuw. Na een mindere periode in de negentiende eeuw is er vanaf 1900 meer aandacht voor de strategische ligging van de stad
Een nieuwe aanwinst van een oorlogsschip plaatst Zeeuwse scheepsbouw in de context van het koloniale verleden van Nederland.
Bekijk video's die het Zeeuws Archief in beheer heeft over de Watersnoodramp van 1953.
Voor veel Zeeuwen was en is het moeilijk om over de watersnoodramp van 1953 te spreken. Het Zeeuws Archief ontving het verhaal van een ooggetuige uit Zuid-Beveland.
"Vaart u uit! Er is hier grote nood onder de mensen!" Louwrens Hoefnagel, schipper op de UK41 Sumus Umbra, vangt op 1 februari 1953 een noodoproep op. Lees het verhaal over Het Urker Noodnet.
Het nieuws van de Watersnoodramp gaat in februari 1953 de wereld over. Niet alleen in Nederland, maar ook over de grens is men diep geschokt. Er komt daarom al snel hulp. Ook uit Italië.