Muurkrant

Groot nieuws

Zoals je begrijpt waren de gebeurtenissen van 17 mei 1940 groot nieuws voor de Middelburgers. Buiten Zeeland was er veel minder aandacht. De mensen uit die tijd waren vooral bezig met de dingen die direct om hen heen gebeurden. Het bombardement op Rotterdam had bovendien zo’n diepe indruk gemaakt dat het leek of het niet erger kon worden.

Maar wie de verwoesting van de binnenstad van Middelburg kon zien, wist dat de oorlog ook hier verschrikkelijk had huisgehouden. Veel mensen uit die tijd zijn inmiddels overleden, maar er zijn gelukkig ook nog mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen hoe de stad er toen uitzag en hoe het was om in een verwoeste stad te leven. Misschien ken je wel iemand? Je zou hem of haar kunnen interviewen. Kijk maar eens in Het archief op deze site. Daarin is een filmpje opgenomen met een interview van een meneer die het bombardement als kind heeft meegemaakt.

Oud nieuws

Het bombardement is natuurlijk al lang voorbij, maar de gebeurtenissen van 1940 hebben hun sporen nagelaten in de stad. Dat kun je zien als je de speurtocht “Middelburg herrijst uit zijn as” gaat lopen. Die speurtocht kun je kopen bij het Zeeuws Archief. Er zijn ook veel verhalen die verteld zijn in boeken, krantenartikelen, interviews op film of gewoon in familieverband. De herinneringen aan de oorlog leven nog steeds.

Recent nieuws

In 1940 hadden niet veel mensen een fototoestel of telefoon. Televisie of internet was er nog niet eens. Voor nieuws waren mensen afhankelijk van de krant en de radio en het bioscoopjournaal.

Wat zou er nu in een krant kunnen staan over de gebeurtenissen van mei 1940 en daarna? Wat zou je kunnen schrijven over het bombardement, de branden, de verwoesting? Of over het opruimen van het puin, de noodvoorzieningen en de wederopbouw?

Jouw nieuws

Feniks. Tekening: Ramon de Nennie

Dat is precies de opdracht: maak je eigen (muur-)krant over het bombardement op Middelburg. Het beste kun je dat met een groepje doen, zodat je de taken kunt verdelen. Bedenk daarbij goed over welk tijdstip de krant gaat. Is het een krant van direct na het bombardement? Of van twee maanden later? Of een van tegen het eind van de oorlog? Of misschien een krant van nu, met vooral terugblikken?

Schrijf voor de muurkrant een paar artikelen over het tijdstip dat je hebt gekozen. Zo’n artikel kan gaan over een plaats (een straat of gebouw), een gebeurtenis (afbreken of herstellen van een gebouw) of een persoon. Je kunt ook een artikel schrijven over de achtergrond van de gebeurtenissen of een stuk waarin je je mening geeft over wat er gebeurd is.

Je kunt op deze site in Het archief zoeken naar informatie, maar je kunt ook andere ‘bronnen’ gebruiken. Het achter archief, de bibliotheek, het museum, internet of misschien zelfs wel iemand die die tijd heeft meegemaakt.
Zoek verhalen, maar ook foto’s of illustraties voor bij je artikelen.

Je mag (delen van) je verhaal verzinnen, maar probeer bij het schrijven je verhaal wel kloppend te houden (dus geen ruimteschepen). Je kunt bijvoorbeeld een verzonnen interview met een brandweerman maken.

Samengevat

De opdracht:

  • Maak een muurkrant
  • Wat kun je er zoal in zetten?
    • een artikel,
    • een verslag,
    • een interview,
    • een opiniestuk (column),
    • een fotoreportage,
    • een strip
  • Waar moet het over gaan?
    • een persoon,
    • een plaats,
    • een tijdstip,
    • een gebeurtenis,
    • een nieuwtje,
    • een tijdstip,
    • achtergrond

Maak je muurkrant op een vel groot papier (of een paar vellen) en hang hem aan de muur. Maak een tentoonstelling van de muurkranten die de alle groepjes in de klas hebben gemaakt.

Publiceren

Misschien heb je wel zo’n bijzondere muurkrant gemaakt, dat je hem zou willen publiceren. Dat kan. Maak een foto van je muurkrant en zet die online. Stuur dan een bericht met een link naar de foto naar deze site. Dat kan via educatie@zeeuwsarchief.nl. De foto van de muurkrant wordt dan op deze website geplaatst zodat hij te zien is door andere bezoekers. Vergeet niet de naam van de maker(s) erbij te zetten.