Vier grote bladen verbeelden de drie zijden van de driehoeksreis.

In de maak: wandtapijt over Zeeuws slavernijverleden

Een groot driedelig wandtapijt gaat het Zeeuwse slavernijverleden in textiel tot uitdrukking brengen. Het tapijt wordt gemaakt door vrijwilligers: iedereen kan meedoen. Zaterdag 25 mei 2024 is het project van start gegaan. Het Zeeuws Archief leverde met kennis uit de archieven een bijdrage aan de totstandkoming van het ontwerp.

Kunstenares Liesbeth Labeur maakte het ontwerp voor een groot driedelig wandtapijt, met de titel: Cargazoen, Armazoen, Retouren. De titel verwijst naar de lading aan boord tijdens de verschillende trajecten van een trans-Atlantische slavenreis. Bij ‘Armazoen’ – de lading tijdens de tweede zijde van de reis – ging het om tot slaaf gemaakte Afrikanen.

Labeur (1975) werd geboren op Walcheren maar bracht haar jeugd door op Curaçao. Ze werkt elke zomer samen met een groep kunstenaars van Instituto Buena Bista.

Tafelkleed met afbeeldingen en teksten en handen van deelnemers aan de tekenmaaltijd die tekenen en schrijven.
Tekenmaaltijd in het Zeeuws Museum, 17 april 2024.

Voor het ontwerp haalde de kunstenares ideeën op tijdens ’tekenmaaltijden’. Gezeten aan tafels met tafelkleden met aspecten van slavenhandel uit onder andere het Zeeuws Archief, leverden deelnemers een bijdrage door de kleden in te vullen met tekeningen en teksten.

Maakproces

Het ontwerp voor het tapijt wordt opgedeeld in kleinere delen die met de hand worden geborduurd, gequild en genaaid door inwoners van Zeeland. In werkplaatsen en huiskamers in heel Zeeland wordt samengewerkt aan het wandkleed. Iedereen mag meedoen en meekijken. Het tapijt nodigt uit om met elkaar in gesprek te gaan over het Nederlandse en Zeeuwse slavernijverleden en de doorwerking ervan.

Wil je meedoen of meer weten?

Neem dan contact op met Liesbeth Labeur

Stuur een mail
Handwerk op de voorgrond met de geborduurde vraag Waarom? en een deel van de ontwerptekening voor het tapijt op de achtergrond.
Werk in uitvoering in het atelier in het Zeeuws Museum.

De werkplaats in het Zeeuws Museum maakt onderdeel uit van de expositie Heden van het slavernijverleden. Het ontstaan van het wandkleed zal te volgen zijn in het Maritiem muZEEum in Vlissingen. In het najaar wordt het tapijt voltooid en gaat het tot in 2025 op tournee door Zeeland.

Het wandtapijt is een initiatief van Draden van Ons Nederlandse Slavernijverleden (DvONS) van Ricardo Burgzorg, Stichting Villa Meceanatis, en wordt mogelijk gemaakt door de Zeeuwse partners: Discriminatie.nl Zeeland, Keti Koti Zeeland, Maritiem MuZEEum Zeeland, ZB Bibliotheek van Zeeland, Zeeuws Museum en Zeeuws Archief, in samenwerking met Provincie Zeeland – Four Freedoms Door het Jaar Heen.

  • Vier grote bladen verbeelden de drie zijden van de driehoeksreis.

    Van ontwerp naar uitvoering. Ontwerptekeningen op groot formaat door Liesbeth Labeur.

  • Vier grote bladen verbeelden de drie zijden van de driehoeksreis.

    Van ontwerp naar uitvoering. Vertaling van de tekening in een digitaal bestand.

    Idee wandtapijt

    Met de titel ‘Cargazoen, Armazoen, Retouren’ verwijst het driedelige wandtapijt naar de ladingen aan boord van een driehoeksreis. Een andere naam voor een driehoeksreis is een trans-Atlantische slavenreis. Van de 16e tot in de 19e eeuw werden tot slaaf gemaakte Afrikanen door Europese handelaren gekocht, getransporteerd over de Atlantische Oceaan en verkocht in de koloniën in de Caraïben, Noord- en Zuid-Amerika.

    Liesbeth Labeur verbeeldde de zijden van de driehoeksreis vanuit het perspectief van de slaafgemaakten. Het eerste paneel gaat in op de producten van de plantages, verbouwd door slaafgemaakten. In Europa was een grote vraag naar suiker, koffie, cacao, tabak, katoen en indigo. De twee middelste panelen verbeelden de overtocht over de Atlantische Oceaan en het harde leven op de plantages. Het derde paneel speelt aan de kust van Afrika, waar goederen geruild werden tegen tot slaaf gemaakte Afrikanen.

    Over Liesbeth Labeur

    Bezoek haar website en maak kennis met kunstenares Liesbeth Labeur en haar werk

    www.liesbethlabeur.nl

    Lees hieronder meer over de gebeurtenissen aan boord tijdens de verschillende trajecten van een driehoeksreis:

    Cargazoen

    Vanuit Zeeland vertrokken schepen naar de kust van West-Afrika. De schepen van Zeeuwse handelaren als de MCC waren kleiner dan de grote schepen van de West-Indische Compagnie. Ze waren zo’n 23 tot 28 meter lang en 7 meter breed op het breedste punt.

    Aan boord bevond zich een lading die werd aangeduid als ‘Cargazoen’. Ongeveer de helft van de waarde betrof vele tientallen soorten en kwaliteiten textiel. Een derde bestond uit buskruit en vuurwapens. Sterke drank was ook een belangrijk artikel. Verder gingen in grote hoeveelheden koperen ketels, kommen, armringen, staven koper en ijzer, tafelmessen, allerlei soorten kralen, hangsloten en belletjes mee. Maar ook kleine en grote spiegels, soms meubels en kledingstukken, en nog veel meer.

    Met stapeltjes gekleurde bolletjes is de verdeling van goederen van een handelslading weergegeven.
    Cargazoen: lading ruilgoederen aan boord van de 3e reis van het MCC-schip Eenigheid in 1761.

    Het ‘Cargazoen’ was onmisbaar in de trans-Atlantische slavenhandel: de goederen dienden als ruilmiddel. Met een pakket van uiteenlopende spullen werd een mens of enkele mensen gekocht. Een man, een vrouw, soms een vrouw met een klein kind, een jongen of een meisje.

    Armazoen

    Kapiteins van de MCC maakten de oversteek met circa 300 mensen, ongeveer de helft mannen en jongens en de helft vrouwen en meisjes. De eersten werden voor de mast gevangen gezet, de anderen in het achterschip. ’s Avonds en ’s nachts werden de gevangenen opgesloten op het tussendek, een dek dat nog geen 1,5 meter hoog was. Om het tekort aan ligruimte op te vangen, werden er tijdens de reis stellingen getimmerd. Hier lagen de slaafgemaakten boven en onder elkaar, in een bedompte ruimte, – de mannen bovendien geketend. Overdag verbleven de gevangenen zoveel mogelijk bovendeks, daar was meer ruimte en, belangrijker nog, frisse lucht.

    Lengtedoorsnede van een schip waarbij onderin het ruim is te zien, daarboven het tussendek, daarboven aan de linkerzijde het achterdek met verblijven voor de officieren.
    Lengtedoorsnede van de Eenigheid. Bij vertrek uit Afrika waren er 319 slaafgemaakten 33 bemanningsleden aan boord.

    De lading aan boord van het schip tijdens de oversteek over de Atlantische Oceaan werd aangeduid met ‘Armazoen’. Het maakte niet uit of het goederen of mensen betrof. Bij trans-Atlantische slavenreizen bestond het ‘Armazoen’ uit tot slaaf gemaakte Afrikanen, ivoor en goud.

    Bij aankomst in de koloniën werden de slaafgemaakten verkocht. De meeste mensen werden geveild, een kleiner aantal werd ‘uit de hand’ verkocht, dat wil zeggen zonder tussenkomst van een notaris. Bij de veilingen bestond het publiek uit planters; plantage-eigenaren of -directeuren. De slaafgemaakten werden per persoon verkocht, meestal gedurende meerder veilingdagen. Een man, een vrouw, een vrouw met een klein kind, een jongen, een meisje.

    Retouren

    De tot slaaf gemaakte Afrikanen gingen een toekomst in slavernij tegemoet op een van de vele plantages in de koloniën. Op de plantages werden producten verbouwd die in Europa gewild waren: suiker, cacao, koffie, tabak, katoen en indigo. Het waren precies deze producten die de kapitein probeerde te verwerven voor de thuislading. De lading op de thuisreis heette ook wel ‘Retouren’ en bestond uit ivoor en goud (uit Afrika) en de producten van plantages.

    Met stapeltjes bolletjes is de verdeling van een retourlading aangegeven.
    Retouren: de lading van de Eenigheid bestond in 1763 voornamelijk uit suiker.

    Na thuiskomst van een van hun schepen organiseerden de directeuren van de MCC een veiling op de Balans in Middelburg. Daar was ook hun kantoor of ‘commerciehuis’ gevestigd en bevond zich een groot pakhuis. En na thuiskomst werden onmiddellijk plannen voor een volgende driehoeksreis gesmeed: in totaal heeft de MCC 114 trans-Atlantische slavenreizen uitgerust.

    In cijfers

    De handel in tot slaafgemaakte Afrikanen in de trans-Atlantische slavenhandel van de 16e tot en met de 19e-eeuw:

    • in totaal naar schatting 12 miljoen mensen
    • door Nederland circa 600.000 mensen
    • door Zeeland zo’n 300.000 mensen
    • door de Middelburgse Commercie Compagnie ongeveer 32.000 mensen

    De grootste Nederlandse handelaar in de tweede helft van de 18e eeuw was de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC). De onderneming kocht circa 32.000 mensen. Dankzij het bewaard gebleven archief van de MCC weten we meer precies hoe de mensenhandel in zijn werk ging.

    Reis mee met de Eenigheid

    Volg de gebeurtenissen aan boord van de derde reis van de Eenigheid aan de hand van authentieke archiefstukken

    eenigheid.slavenhandelmcc.nl
    Logo in de stijl van het VOC-logo, met de in elkaar grijpende letters V, C en C, en daaronder een grote letter M.

    Meer over trans-Atlantische slavenhandel

    Lees meer over trans-Atlantische slavenhandel en het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC)

    /onderzoek-het-zelf/trans-atlantische-slavenhandel/