Persbericht - 28 juni 2010

Expositie Kralenmannetjes in het Zeeuws Archief

MIDDELBURG, 28 juni 2010 – In het Zeeuws Archief zijn van 1 juli tot en met 10 september 2010 de originele tekeningen van het kralenmannetje te zien. Het kralenmannetje is het leidfiguurtje in de speurtocht Geboeid door het Zeeuwse slavernijverleden en is vormgegeven door de Middelburgse kunstenaar Ramon de Nennie. De tekeningen worden tentoongesteld vanwege het eerste lustrum van het slavernijmonument op de Balans, waar op 1 juli de Dag der Vrijheden – Herdenking van het slavernijverleden plaatsvindt.

Vijf jaar geleden werd ter herinnering aan het Zeeuwse slavernijverleden een monument op de Balans onthuld. Sindsdien wordt in Middelburg elk jaar op 1 juli de afschaffing van de slavernij herdacht met kransleggingen bij het monument op de Balans. Het eerste lustrum van de herdenking krijgt een bijzonder accent met twee lezingen in het Provinciehuis, tentoonstellingen en een feest op het Abdijplein.

Aandacht voor het Zeeuwse slavernijverleden
Het Zeeuws Archief streeft ernaar de geschiedenis van de slavernij en het Zeeuwse aandeel daarin onder een breder publiek bekend te maken. Dat gebeurde onder meer in 2004 met een tentoonstelling en de uitgave van een speurtocht langs het Zeeuwse slavernijverleden. De speurtocht is speels vormgegeven door kunstenaar Ramon de Nennie en wordt vooral door scholen, maar ook door particulieren goed afgenomen. Dit jaar was de speurtocht dan ook aan een herdruk toe. De speurtocht is gericht op kinderen vanaf circa 8 tot en met 15 jaar, maar is ook goed te gebruiken door volwassenen die meer over de geschiedenis van de slavenhandel willen weten. De wandelaar wordt aan de hand genomen door het kralenmannetje, dat bestaat uit kralen die in de slavenhandel een rol speelden als ruilmiddel.

Kralenmannetjes in het Zeeuws Archief
Ter gelegenheid van het eerste lustrum van het slavernijmonument worden de originele tekeningen van het kralenmannetje geëxposeerd in het archiefcafé.
De expositie Het kralenmannetje vertelt over het Zeeuwse slavernijverleden is in het Zeeuws Archief te zien van 1 juli tot en met 10 september 2010, maandag tot en met vrijdag en elke eerste zaterdag van de maand, van 9.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Slavernijspeurtocht in juli voor € 1,50 te koop
De speurtocht Geboeid door het Zeeuwse slavernijverleden is normaliter bij het Zeeuws Archief verkrijgbaar voor € 2,50. Speciaal vanwege het lustrum van de Zeeuwse herdenking van het slavernijverleden bij het monument op de Balans is de speurtocht de gehele maand juli voor slechts € 1,50 te koop.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anneke van Waarden-Koets, coördinator Educatie & Exposities, telefoon 0118 678800, educatie@zeeuwsarchief.nl

Zeeuws Archief