Persbericht - 22 maart 2013

Expositie 'Zeeland, een vergezicht’- André Klompmakers

Schilderijenexpositie in Zeeuws Archief

André Klompmakers: Domburg

Wat trekt een 'nieuwe Zeeuw’ aan in het Zeeuwse landschap? Wat valt hem op als hij door Zeeland zwerft? Hoe koppelt hij het heden aan het verleden? Dat is te zien in de expositie 'Zeeland, een vergezicht’. André Klompmakers geeft met zijn kleurige schilderijen het archiefcafé een zomerse aanblik. De expositie is te zien tot en met 14 juni 2013.

André Klompmakers: Ringsteken

De expositie weerspiegelt een verbeelding van het Zeeuwse landschap en het Zeeuwse verleden. De schilderijen tonen een abstractie van Walcheren door de bril van een 'nieuwe Zeeuw’. Het thema 'vergezicht’ verwijst naar heden en verleden. De verbinding tussen heden en verleden komt ook tot uiting in de schilderijen van vrouwen in Zeeuwse klederdracht en een stoere ringrijder.Met acrylverf gemengd met duinzand is op strakke, soms minimalistische wijze het onderwerp in zomerse kleurtonen neergezet. Oerelementen, aards zand en Zeeuws licht, vloeien in kleuren samen.

André Klompmakers genoot zijn opleiding bij 'Atelier de Kromme Mijdrecht’ in de provincie Utrecht en heeft zich als autodidact verder ontwikkeld. De compositie en het kleurgebruik in de schilderijen is geïnspireerd op werk van de Russisch–Belgische schilder Nicolas de Staël, de Franse schilder Bernard Cathelin en de Nederlandse schilder Wim Oepts.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Informatie:
Voor meer informatie over de expositie 'Zeeland, een vergezicht’ kunt u contact opnemen met Anneke van Waarden-Koets, coördinator educatie & exposities Zeeuws Archief, telefoon 0118-678800, educatie@zeeuwsarchief.nl.

Afbeeldingen in dit webbericht: copyright André Klompmakers.