Animatie en 3D-tekening voor blog over handel in slaven

18 MAART 2014

MIDDELBURG – Bijna 300 tot slaaf gemaakte Afrikanen zitten opgesloten aan boord van het slavenschip de Eenigheid. Zij zijn geruild tegen goederen als textiel en buskruit. De gebeurtenissen aan de kust van West-Afrika zijn te volgen via de blog over de slavenreis van het Zeeuwse schip de Eenigheid uit 1761-1763: www.eenigheid.slavenhandelmcc.nl. Wáár de slaven aan boord werden ondergebracht is te zien op de 3D-tekening, die het Zeeuws Archief heeft laten maken op basis van gegevens uit de archiefstukken en andere bronnen. Over het tot leven brengen van deze geschiedenis is een animatie gemaakt.

Nederland herdenkt zaterdag 14 juni 2014 de afschaffing van de trans-Atlantische slavenhandel, 200 jaar geleden op 15 juni 1814. Deze landelijke herdenking heeft plaats in Middelburg. De tweetalige blog (NL/EN) over de slavenreis van het schip de Eenigheid maakt deel uit van het herdenkingsprogramma.

De Eenigheid - reconstructie

Reconstructie slavenschip

De 3D-tekening is gemaakt aan de hand van gegevens uit het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC), literatuur, scheepsmodellen, prenten, tekeningen, schilderijen en met de hulp van scheepstimmerman Jaap Luiting. [Zie bijlage: Bronnen.] De 3D-tekening is gemaakt door DPI Animation House te Den Haag.

De Eenigheid - reconstructie

Slavenreis dagelijks ‘live’ te volgen via www.eenigheid.slavenhandelmcc.nl

Het Zeeuws Archief reconstrueerde de slavenreis van de Eenigheid uit 1761-1763 aan de hand van authentieke archiefbronnen zoals het logboek van de opperstuurman, het journaal van de chirurgijn, de brieven van de kapitein en het handelsboek.
De reis van het schip is online, precies 252 jaar later, ‘live’ van dag tot dag volgen. Inmiddels heeft het schip de kust van Afrika bereikt en probeert de bemanning gedurende vijf maanden zoveel mogelijk Afrikanen te kopen. De levende koopwaar wordt ondergebracht aan boord. De nieuwe 3D-tekening maakt inzichtelijk hoe weinig ruimte de gevangen Afrikanen hadden.

Archief van de MCCUNESCO – Digitalisering

De archiefstukken over de reis van de Eenigheid en die van 112 andere slavenreizen zijn bewaard gebleven in het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC), een Nederlandse particuliere handelsonderneming.
Het archief van de MCC is opgenomen in UNESCO’s Memory of the World Register, de werelderfgoedlijst voor documentaire werken. Het Zeeuws Archief te Middelburg beheert het archief van de MCC en is bezig met de digitalisering ervan. De eerste resultaten worden dit jaar online gepresenteerd.
Met de blog over de slavenreis van de Eenigheid vraagt het Zeeuws Archief aandacht voor archieven in het algemeen en voor het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) in het bijzonder.
De blog over de slavenreis van het schip de Eenigheid wordt mede mogelijk gemaakt door de fondsen: het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSBfonds, en het bedrijf: Delta Networks te Goes.

/////////////////////////////////////////////////////////

Meer informatie & afbeeldingen
Voor interviews kunt u contact opnemen met: dr J.L. (Hannie) Kool-Blokland, directeur en projectleider, h.kool@zeeuwsarchief.nl, 0118-678800, voor meer informatie en of afbeeldingen: Roosanne Goudbeek, projectmedewerker, r.goudbeek@zeeuwsarchief.nl, 0118-678800.

Reconstructie van het slavenschip de Eenigheid in 3D
Het schip de Eenigheid: totaalaanzicht, lengtedoorsnede, dwarsdoorsnede